16:26 20 Jun 2012
Koffein var länge klassat som doping och en anledning till att många fastnade i kontroller. Men numera finns inte koffein kvar på dopinglistan, framförallt av två anledningar. Dels är det prestationshöjande vid ytterst små doser, men effekten är ytterst marginell. Dels anses inte koffein vara skadligt att använda, vilket också är en viktig faktor i sammanhanget. Kaffe har bevisligen en rad positiva effekter vilket med stor sannolikhet tas tillvara av en och annan elitidrottare. Koffein stimulerar det centrala nervsystemet, påverkar hjärtmuskulaturens arbete och vidgar blodkärlen i musklerna. Andningshastigheten ökar, kroppstemperaturen stiger och ämnesomsättningen samt bildningen av adrenalin, magsaft och urin får fart. Undersökningar visar också att man kan uppnå en 10-procentig ökning av hur snabbt information kan behandlas av hjärnan hos en människa med koffein i kroppen. Eftersom koffein dessutom minskar förbrukningen av glykogen uppnår man också en större uthållighet, samtidigt som man ökar kroppens fettförbränning. Effekten av kaffe kan uppnås inom bara ett par minuter, men ibland först efter en halvtimma beroende på hur det dricks och tillsammans med vad. Koffeinet går sedan ur kroppen på 3-5 timmar. Men inget gott utan att det har något ont med sig också. Koffein är allmänt känt som vätskedrivande och laxerande. Vissa bieffekter kan också uppstå vid större konsumtion, som mycket annat gäller det att inte överdriva konsumtionen. En intressant aspekt är också att koffein är svagt beroendeframkallande, men beroendet anses vara till lika delar psykiskt som fysiskt Genom att minska intaget kan du dock på bara några dagar också minska suget efter koffein. Bara så du vet! /Boban