Våra egna, utbildade och meriterade baristor bjuder här på kunskaper, nyheter, trender och allt annat som är värt att veta om kaffe. Helt enkelt en riktig inspirationskälla för alla kaffeälskare! Det är alltså här du ska hänga om du vill vara först med det senaste och alltid vara uppdaterad på den ädla kaffekonsten.

10:46 21 Nov 2011

Koffein är rena lyckopillret, enligt forskare på Harvard

I 10 år har forskare vid Harvard University haft ögonen på 51 000 kvinnor och studerat deras kaffevanor och vad koffeinet gör med kropp och knopp. Resultaten är tydliga och glädjande, i dubbel bemärkelse. Tre koppar kaffe om dagen minskar risken för nedstämdhet hela 15 %. Fler än fyra koppar om dagen höjer siffran till 20 %! Det är uttalat att det är koffeinet som är faktorn bakom effekten. Hos de som drack koffeinfritt kaffe syntes inga minskade risker. Om effekterna är desamma på män framgår inte av studien, men det borde vara rimligt att anta att effekterna i alla fall är likartade.

Foto: Sanja Gjenero. Källa: SVT